Samerhil posle Aleksandra Nila

          Ova škola i danas postoji i ima preko 90 učenika. Knjiga "Slobodna deca Samerhila" je prodata u preko 6 000 000 primeraka. Ideja koju promoviše Samerhil je nešto što bi trebalo sve da nas interesuje, s obzirom da niko ne želi da ima decu koja su frustrirana, nesrećna, nasposobna da izžive svoje želje, neuspehe, bez životne energije, bez samopouzdanja, nesigurne, a takva i jesu današnja deca, koja smisao života nalaze u sedenju ispred kompjutera i hvale se novim mobilnim telefonima u prvom razredu osnovne škole, a nemaju mašte ni kreativnosti. No to odrasle ni najmanje ne sprečava da, kada ta deca ispolje destruktivno ponašanje, ospu paljbu po njima. Mi se plašimo ljubavi, a trebalo bi da živimo sa njom, jer ovaj život je kratak da ga provedemo ratujući i mrzeći jedni druge. Samerhil nije samo škola, to je način života, ustanova koja radi u skladu sa dečjom prirodom, dok se ostale škole bore protiv nje. Možda tu leži odgovor za porast maloletničke delikvencije. Video nadzor u najsavremenijim školama neće tu mnogo pomoći, ključ je u dušama te dece! Ovakav  pristup vaspitanju i obrazovanju bi nam možda omogućio da ostavimo svet deci, srećnim i ispunjenim mladim ljudima, jer omladina koja se razvija u današnjem surovom okruženju, kojoj se svakodnevno nameću obrasci ponašanja, koja je uplašena, sigurno nije podobna da prihvati "teret" budućnosti.

         Samerhil kontinuirano sprovodi svoju politiku od 1921. godine koja u osnovi nije promenjena. Dete treba da živi svoj život – ne život koji roditelji misle da treba da živi, niti život u skladu sa ciljem vaspitača koji misli da najbolje zna. Kada bi se društvo, prema bilo kojoj drugoj grupi ljudi, odnosilo onako kako se odnosi prema svojoj deci, to bi se smatralo kršenjem ljudskih prava, a za većinu dece u svetu to je i normalno očekivanje od roditelja, škole i društva u kome živimo. Danas, širom sveta, obrazobanje ide ka sve više i više testiranja, pregleda, kvalifikacija. Čini se da savemeni trend te procene i kvalifikacija definiše obrazovanje.

          Danas mnoge prosvetne ustanove i porodice ne prihvataju razna ograničenja te su počele da traže alternativne odgovore na mejstrim školovanju. Jedan od tih odgovora je i demokratsko školovanje. Postoji mnogo modela demokratske škole u svim krajevima sveta, od Izraela do Japana, od Novog Zelanda i Tajlanda do SAD. Samerhil je jedna od najpoznatijih ovakvih škola u svetu, i ima uticajnu obrazovnu praksu u mnogim školama i univerzitetima. Pokrenula je pokret koji sada cveta na međunarodnom planu, uključujići mnoge škole koje se zasnivaju na filozofiji A. S. Nila. U Samerhilu postoji opšta otvorenost i iskrenost među članovima zajednice. Osoblje ne koristi ovlašćenja odraslih da nametne svoje vrednosti i prepoznaju značaj izražavanja emocija kroz igru i učenje.

          Škola ima program sa kojim nastupa na sopstvenim i spoljnim poslovima i sastancima, i izabran odbor učenika koji redovno ušestvuju na konferencijama, programima o pravima deteta, radionicama u školama i na fakultetima kao i mogućnost da što većem broju ljudi omogući da posete i vide ovaj jedinstven sistem školovanja u akciji.

 

         Postoje planovi za razmenu iskustva Samerhila sa drugim školama širom sveta. Glavni učitelj i ćerka A. S. Nila, Zoe Readhear, i njen suprug Toni se redovno pozivaju u inostranstvo na predavanja. Posete uključuju zemlje Japana, Južne Koreje, Brazila, Italije, Portugala, Nemačke, Španije, Grčke.. Entuzijasti podržavaju ideju škole kao svetionik znanja, gde je učenik u centru obrazovanja.

        Ova škola je prošle godine proslavila 90 godina postojanja i tim povodom bila je domaćin mnogobrojnim posetiocima.

 

http://www.summerhill90.com/

http://www.druginacin.hr/files/Summerhill_Newsletter_13.pdf

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>