Низом активности обележен Међународни дан матерњег језика, 21. 2. 2022.
У понедељак, 21. 2. 2022. године Међународни дан матерњег језика на Високој школи у Вршцу, због актуелне епидемиолошке ситуације, као и претходне године, обележен је у онлајн формату, сабирањем и прегледом активности студената и њихових ментора – чланова Стручног већа за матерње језике (српски, румунски, ромски) и Организационог одбора Језичког клуба поводом овом значајног датума. Под слоганом Очувања матерњег језика нема без учења и образовања, без рада, нема без бриге о његовом развијању и усавршавању – у претходном периоду реализоване су следеће (ван)наставе активности:
- објављен је стручни рад студената у часопису Школски час српског језика и књижевности (в. Стојановски, И., Николић, А., Томић, Д., Унгурјановић, Т., Биро, Х., Матић, М., Устић, Д., Ивковић, М. (2021): Детињство и младост Паје Јовановића у Вршцу, Школски час, 37 (5), 44–53, Београд: Ваша књига) – ментор: др Ивана Ђорђев;
- објављен је оригинални научни рад др Љиљане Келемен Милојевић и студенткиње мастер студија, сада мср Милице Петровић у часопису Истраживања у педагогији (2021): „Međusobno pozdravljanje, obraćanje i oslovljavanje vaspitača i dece u predškolskim ustanovama”, Research in Pedagogy, 11 (2), 522–547;
- студенти су учествовали у истраживањима: о реализацији наставе на даљину из методичких области, саморегулацији писања, ваннаставном раду у мултикултуралној студентској заједници, као и примени драмског метода у раду са децом предшколског узраста – ментори: др Ивана Ђорђев, др Љиљана Келемен Милојевић;
- настављено је промовисање десет година постојања и рада Језичког клуба Високе школе кроз представљање резултата рада Језичког клуба на међународној конференцији CLIE-2021 – др Ивана Ђорђев и др Љиљана Келемен Милојевић;
- поводом обележавања и шездесет година откако је Иво Андрић добио Нобелову награду (2021), студенти мастер студија који изучавају предмет Књижевност за децу и свет детињства бавили су се писањем есеја на основу изабране прозе И. Андрића – ментор: проф. др Бриндуша Жујка;
- имајући у виду утицај глобализације и других фактора, неговање матерњег језика и очување традиције и обичаја постају значајан дезидерат малих култура – у овом контексту студенти који наставу похађају на румунском наставном језику прикупили су информације о традицији и обичајима из својих родних крајева у вези са верским празницима; планирано је објављивање резултата овог истраживања у часопису ,,Логос” Друштва за румунски језик Војводине – ментор: проф. др Бриндуша Жујка;
- студенти који похађају наставу на ромском наставном језику присуствовали су онлајн промоцији књиге Ромологија Рајка Ђурића (организатори: Тим за социјално укључивање и смањење сиромаштва Владе РС, Висока школа у Вршцу, Филозофски факултет, Нови Сад) – ментор др Марија Александровић, учесник: Елдена Станић;
- укључени су и у реализацију пројекта одобреног од стране Покрајинског секретаријата за образовање и научноистраживачку делатност усмереног на испитивање симболике биља у ромској нематеријалној баштини – ментор др Марија Александровић;
- посебна пажња посвећена је и усменој књижевности у одгоју ромске деце (Саветовање Змајевих дечијих игара, Нови Сад), обукама за наставнике ромског језика са елементима националне културе (ЗУОВ, Београд) – предавач: др Марија Александровић, учесник Елдена Станић, увођењу предмета Ромски језик са елементима националне кулутре (Одбор за људска и мањинска права и равноправност полова, Београд), као и неговању ромске културе (Катовице, Пољска) – др Марија Александровић;
- студенти који похађају наставу на ромском наставном језику конципирали су и пројекат Пријатељство различитих (Министарство културе и информисања) – координатор: Елдена Станић.
Преглед активности припремили:
Стручно веће за матерње језике и Организациони одбор Језичког клуба
Високе школе струковних студија за васпитаче ,,Михаило Палов”, Вршац