U utorak, 18. 5. 2021. godine, u okviru međunarodnog projekta Erazmus+ za jačanje kapaciteta u visokom obrazovanju – Keep Educating Yourself (KEY; v. https://www.uskolavrsac.edu.rs/category/key/), veoma uspešno je realizovana onlajn radionica o animaciji. Radionicu su osmislili i vodili predstavnici projektnog partnera iz Slovenije, nastavnici Univerziteta u Mariboru: dr Tomaž Bratina, docent, dr Jerneja Herzog, vanredni profesor, dr Matjaž Duh, redovni profesor. U uvodnom delu učesnici radionice su imali mogućnost da se sa teorijskog aspekta ukratko upoznaju sa animacijama – brzim prikazivanjem i izmenjivanjem više pojedinih slika koje odaju utisak kretanja. Predstavljeni su načini kontrole ovog virtuelnog kretanja, kao i oblici izražavanja kompleksnosti animacije i povezanosti kretanja (npr. fps – frames per second). Pažnja je posvećena GIF animacijama (engl. animated GIF), koje su iskoristive i u radu sa decom predškolskog uzrasta, a teorijski impuls obogaćen je nizom primera. Zatim su izdvojeni, većinom besplatni, onlajn alati pomoću kojih se mogu izraditi animacije, poput: GIF maker, Animaker, Biteable, te Photo Filtre 7, MS GIF animator i dr. Polaznici radionice imali su zadatak da pomoću nekog od navedenih alata izrade i svoje prve animacije. Tome je usledilo upoznavanje sa Stop Motion animacijom, višim stepenom klasične animacije, koja sliči filmu. Ova animacija uključuje objekte, kojima se fizički manipuliše, a za razliku od obične animacije – objekti (predmeti, figure, igračke i sl.) se unapred pripremaju, a određuje se i njihova uloga. Zbog ovakvog pristupa, pogoduje uključivanju dece predškolskog uzrasta u mnoge pripremne etape, kao što je izrada objekata za animaciju, kreiranje priče koja će animacijom biti predstavljena i dr. Ideje o sadržaju ovog tipa animacije odnosno budućeg filma, mogu se vezati za planirani vaspitno-obrazovni sadržaj, za različite događaje i/ili probleme koje treba rešiti. Polaznici su zatim imali prilike da vide rezultate primene ove tehnike animacije u radu studenata Univerziteta u Mariboru na različite teme, posebno iz oblasti likovne pedagogije i pripreme za nastavu početnog čitanja i pisanja. Predstavljen je način rada u Monkey Jam alatu, a učesnici radionice imali su zadatak da izrade i materijal u ovom obliku. Animacije učesnika prenete su u zajedničku mapu i time postale polazište za dalji rad i primenu ovih elektronskih alata u radu učesnika u KEY projektu (projektni konzorcijum čini 17 partnera iz Srbije, Crne Gore, Rumunije, Mađarske, Slovenije i Velike Britanije).
Ova dinamična radionica, sa praktičnim i jasnim uputstvima, odlično izabranim primerima, držala je neprekidnu pažnju više od 30 učesnika bezmalo 180 minuta. Radioničarskom radu prisustvovali su i predstavnici naše škole kao partnera u KEY projektu: dr Nataša Sturza Milić, dr Marija Aleksandrović, dr Ljiljana Kelemen Milojević, dr Goran Vilotijević, dr Danica Veselinov, mr Nevena Čolakov, dr Predrag Prtljaga, dr Ivana Đorđev, Danica Stupar, master, Dragan Despotovski, sistem administrator informacionih sistema i tehnologija.
Izveštaj pripremila: dr Ivana Đorđev